Wil jij fit en energiek de winter door?

Laat dan je vitamine D waarde bepalen!

Op basis van jouw waarde krijg je een advies welke dosering vitamine D je nodig hebt. Je krijgt een flesje van 50 ml vitamine D, en daarnaast een goede multi vitamine en vitamine C voor minimaal 3,5 maand.

Kosten: €125,-. Hiervoor krijg je:

  • Een vitamine D bepaling (Via een vingerprik; je moet hiervoor langskomen)
  • Een flesje van 50 ml vitamine D3 (Nutrisan, in kokosolie)
  • Een pot Vitals multi vitamine (108 tabletten)
  • Een pot AOV vitamine C (180 tabletten van 1000 mg)
  • Een telefonisch consult om de uitslag te bespreken

Vitamine D

Vitamine D is eigenlijk geen vitamine, maar een hormoon dat een groot aantal lichaamsfuncties regelt. Het is de enige vitamine die we niet voldoende uit voeding kunnen halen. We kunnen vitamine D wél zelf aanmaken, namelijk onder invloed van zonlicht. Zorgen voor voldoende vitamine D, kan wel eens een goedkope vorm van een goede levensverzekering zijn!

Twee vormen

Vitamine D komt voor in verschillende vormen. De belangrijkste zijn vitamine D2 en vitamine D3. Vitamine D3 kunnen we zelf in de huid aanmaken uit cholesterol, onder invloed van zonlicht. Vitamine D3 zit ook in dierlijke producten, vooral vette vis, lever, melk en eieren, maar onvoldoende om het lichaam van voldoende vitamine D te voorzien. In planten zit vitamine D2. Vitamine D is een vet oplosbare vitamine, dat betekent dat er vet nodig is om vitamine D op te nemen. Na opname, moet het in de lever en nieren worden omgezet in de actieve (en werkzame) vorm.

Zonkracht

Om vitamine D3 in de huid aan te maken is het nodig dat de zonkracht minstens 3 is (als je eigen schaduw korter is dan je lichaamslengte), alleen dan maak je vitamine D aan. In Nederland is dat meestal tussen half april en eind september (zie plaatje). Blootstelling van gezicht en armen gedurende 20 minuten aan de zon is dan voldoende voor die dag om vitamine D aan te maken. Dat betekent dat je in de andere maanden afhankelijk bent van vitamine D3 in supplement vorm.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

De officiële aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine D is 400 IE/dag voor kinderen t/m 3 jaar, mensen met een donkere huidskleur, of zij die onvoldoende buiten komen, zwangere vrouwen en vrouwen tussen 50-69 jaar. Boven de 70 jaar is de ADH 800 IE/dag.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dat voor de meeste mensen niet voldoende is. Het is beter om te streven naar een optimale hoeveelheid. De meeste mensen hebben elke dag 1000 tot 2000 IE Vitamine D nodig om de aanbevolen concentratie van 80 nmol/l in het bloed te bereiken en te behouden. Soms is er (tijdelijk) 5000 IE of meer nodig om dat niveau te bereiken.

Er zijn geen bijwerkingen of toxische effecten bekend van vitamine D, zelfs niet bij hoge doses.

Hormoon

Vitamine D wordt beschouwd als een hormoon dat de activiteit van een groot aantal genen beïnvloedt. Hiervoor werkt vitamine D samen met vitamine A. Er zijn al meer dan vijftig genen waarvan men weet dat ze door vitamine D worden gereguleerd. Vooral het effect op de celdeling, de immuniteit (weerstand), ontstekingen en de calciumbalans is goed bekend.

Waarom is vitamine D belangrijk?

  • Het zorgt voor sterke botten en tanden en verhoogt de opname van calcium
  • Voor sterke en soepele spieren en een goede balans
  • Bevordert een gezond en evenwichtig afweersysteem
  • Ondersteunt de stofwisseling van koolhydraten en vetten
  • Vermindert de vetopslag
  • Verhoogt de weerstand tegen infecties
  • Heeft een gunstige invloed op hart en bloedvaten
  • Helpt bij het behoud van een gezonde bloeddruk
  • Voor de vruchtbaarheid
  • Voor het zenuwstelsel, de hersenfunctie en de geestelijke veerkracht
  • Ondersteunt de barrièrefunctie van de darmwand
  • Is positief voor stemming en welbevinden
  • Ondersteunt de conditie van het oog
  • Helpt bij het behoud van gezonde cellen en weefsels
  • Gaat verouderingsprocessen tegen

Mogelijke oorzaken van een vitamine D tekort

  • Donkere huidskleur; hoe donkerder de huid des te moeilijker is het om vitamine D aan te maken in de huid
  • Zonnebrandcrème; factor 8 of hoger vermindert de aanmaak van vitamine D met 95%
  • Lichaamsbedekking; om vitamine D aan te maken moet de huid blootgesteld worden aan de zon
  • Leeftijd; bij het ouder worden vermindert het vermogen om vitamine D aan te maken
  • Baby’s die borstvoeding krijgen
  • Verstoorde of verminderde vetopname; met name als er geen/onvoldoende gal wordt aangemaakt
  • Darmaandoeningen kunnen de opname van vitamine D verminderen
  • Overgewicht: vitamine D wordt opgeslagen in vetcellen; bij mensen met veel vet is vitamine D minder beschikbaar
  • Medicijnen tegen epilepsie, antibiotica, cholesterolverlagende medicijnen, heparine remmen de aanmaak, activering of opname van vitamine D
  • Een gebrek aan magnesium verhindert de werking van vitamine D