Haringen! Ze zijn er weer, de Hollandse nieuwe.

Ik weet dat veel mensen vette vis, en haring in het bijzonder, helemaal niet lekker vinden. En dat is op z’n zachtst gezegd echt jammer!

Vis bevat vetten die je niet uit andere voeding kunt halen. EPA en DHA zijn lange keten omega 3 vetten met enorm veel functies in je lichaam. Je hersenen draaien erop, maar ook je immuunsysteem heeft ze nodig, ze zijn nodig voor de werking van neurotransmitters en hormonen, ze remmen ontstekingen en daarmee pijn (Tip!). Om maar een paar dingen te noemen. Als je niet 2-3 keer per week vette vis eet, moet je (wat mij betreft!) aan de visolie of een goede algen olie die ook EPA bevat. PUNT. Geen concessies. Je lichaam zal je dankbaar zijn. En dan is het nog wel belangrijk dat het een goed merk is, want alle goedkope visolie is troep. Waarom? Lange keten omega 3 vetten zijn instabiel. Ze reageren als een gek met zuurstof, waardoor ze oxideren. En geoxideerde vetten zijn schadelijk voor je lichaam. Je hebt dus een product nodig dat onder de juiste omstandigheden is geproduceerd. Snel, in het donker en zonder chemische behandeling. Bij voorkeur van de lever van de kabeljauw of uit wilde zalm bv. Of dus algen die zijn gekweekt om ook EPA te maken (een alg bevat van nature alleen DHA). Met een lage TOTOX waarde, dat is de oxidatie waarde. Rond de 5 is oké en als de fabrikant die niet vermeld is dat niet oké, dan weet je dat die waarde veel hoger is. Ik gebruik in de praktijk de olie van Omegaflow. Wil je zelf een olie kopen, dan raad ik je die van Arctic Blue aan. Met code vph10 krijg je 10% korting op al hun producten, zie https://www.arctic-blue.comOf gewoon lekker aan de vette vis!