Hoe gaat het in je darmen?

Veel mensen hebben last van chronische darmklachten en bezoeken daarmee de huisarts. Als deze geen alarmerende signalen ziet (zoals bv. bloed in de ontlasting, gewichtsverlies zonder duidelijke oorzaak, of lichamelijk onderzoek geen bijzonderheden oplevert), kan hij/zij de diagnose Prikkelbaar Darm Syndroom (PDS)* stellen. Een veel gegeven advies is dan om stress te reduceren en te bekijken of extra vezels, vocht of beweging de klachten vermindert. Vaak helpt dit niet en is er meer aan de hand.

Daarnaast zijn er veel mensen die wel chronische darmklachten hebben, en die niet passen binnen de diagnose PDS. Bijvoorbeeld omdat je geen harde of waterige ontlasting hebt, maar kleine drijvende stukjes, een brijige of plakkerige ontlasting en/of je veel WC papier of de WC borstel nodig hebt om alles schoon te krijgen. Ook een overmatige last van winderigheid, opgeblazen buik, krampen, of stinkende ontlasting al dan niet met restjes eten, geeft aan dat er iets niet goed gaat in je maag- en of darmen.

Het belang van gezonde darmen

De darmen staan in direct contact met de buitenwereld en vormen een belangrijke barrière tegen potentieel schadelijke indringers. De darm is een cruciaal onderdeel van het immuunsysteem. Een verstoring van de darmflora wordt gelinkt aan een verzwakte weerstand, allergie en auto-immuniteit, overgewicht, ontstekingen, huidklachten, diabetes en (darm)kanker. Factoren die de darmflora kunnen verstoren:

• (Chronische) stress
  • Antibioticagebruik of andere medicijnen (oa. NSAIDs & maagzuurremmers)
  • Gebrek aan vezels in de voeding
  • Gebrek aan omega-3 vetzuren
  • Te veel dierlijke eiwitten en vetten (vlees, zuivel)
  • Te veel geraffineerde koolhydraten en suikers (incl. alcohol)
  • Gebrek aan beweging, te veel sporten (overtraining, overbelasting)
  • Geboren worden via keizersnede
  • Straling, chemotherapie en milieu toxines (zware metalen uit bv sigarettenrook, luchtvervuiling, bestrijdingsmiddelen)

Met de checklist kun je nagaan wat de mogelijke onderliggende oorzaak is van je darmklachten.

Let op: als je onderzoek wilt laten doen, kan dat via de testen die op de website darmklachten.nl worden aangeboden. Of via mij.

Ik kan alle testen voor je aanvragen, en het voordeel daarvan is dat ik je ook de uitleg kan geven en een behandelplan voor je kan maken.

Kijk hier voor meer uitleg over ontlastingsonderzoek.

Onderzoek Voedingspraktijk Houten

*Bij PDS heb je gemiddeld minstens 1 dag per week in de afgelopen 3 maanden buikpijn en heb je langer dan 6 maanden last.

Symptomen zijn (tenminste 2 van de volgende 3):

1. De buikpijn is gerelateerd aan de ontlasting
    2. Een verandering van de frequentie van de stoelgang: diarree of obstipatie
    3. De vorm van de stoelgang is veranderd: te hard of te waterig.

Daarnaast kunnen de volgende klachten aanwezig zijn:

• Abnormale ontlasting
  • Slijm bij de ontlasting
  • Opgeblazen gevoel/opgezette buik
  • De symptomen worden erger na de maaltijd
  • Brandend maagzuur
  • Problemen met de blaas