Antibiotica worden vaak gegeven aan kinderen. Dat heeft een negatieve impact op hun darmflora, die onder andere een sleutelrol speelt in het immuunsysteem. Een gezonde darmflora is ook enorm belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel van kinderen.

Zowel in dier onderzoek als bij kinderen is aangetoond dat het gebruik van antibiotica op jonge leeftijd de hersenontwikkeling verstoort en meer kans geeft op verstandelijke, psychische en/of emotionele problemen.

In een onderzoek bij meer dan 14.000 kinderen bleek dat het gebruik van antibiotica in de eerste twee levensjaren een verhoogd risico gaf op astma, hooikoorts, eczeem, coeliakie, overgewicht, obesitas en adhd. Vaak hadden de kinderen een combinatie van deze aandoeningen, vooral wanneer ze meerdere antibioticakuren kregen.

Een alternatief voor antibiotica zijn probiotica, bacteriën die van nature in gezonde darmen aanwezig zijn, zoals lactobacillen en bifidobacteriën.

Suppletie met probiotica kan ingezet worden voor het behandelen van onder andere darminfecties, luchtweginfecties en urineweginfecties. Ze zijn vaak ook doeltreffend tegen antibioticaresistente infecties.

Wanneer je baby of kind last heeft van immuunproblemen, infecties, huiduitslag, maagdarmklachten, enz. kun je kiezen voor probiotica en/of prebiotica, voordat je evt. antibiotica overweegt. De kans dat de klachten later weer terugkomen is dan kleiner.
Een gezonde darmflora is bovendien een belangrijke basis voor een goede gezondheid later in het leven.

Als je kind tóch een antibioticum kuur nodig heeft, geeft dan óók probiotica, minimaal 2 uur na de antibiotica.

Ook het nemen van probiotica tijdens de zwangerschap kan zorgen voor een gezondere darmflora van de baby en een betere ontwikkeling van de hersenen.